joi, 7 iunie 2012

ASA VA PLACE ISTORIA RAMELOR (V)? Istoria adevarata a doua dintre ramele tablourilor lui N. Grigorescu.




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                    
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                          
*                                                                                                                                            
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 


ASA VA PLACE ISTORIA RAMELOR?
Exista un comert sustinut cu rame de valoare istorica. Firme de genul Eli Wilner & Co. sau Lowey, din New York, au depozitele literalmente ticsite cu rame antice care isi asteapta rabdatoare prilejul de a straluci din nou, atunci cand vor fi scoase la lumina zilei si, cu pretul a mii, zeci sau chiar sute de mii de dollari, facute sa arate din nou in toata splendoarea lor. In mod frecvent muzeele lumii, colectionarii si dealer-ii de arta cauta rame autentice, dintr-un stil sau o perioada ori alta, pentru tablouri de valoare care, din varii motive, si-au pierdut incadrarile originale si urmeaza a fi expuse ori licitate. Atunci cand nu poate fi gasita o rama antica potrivita ca marime, de obicei se recurge la modificarea unei ramei antice sau comandarea unei reproduceri fidele executate la dimensiunile dorite. In America deceniilor de dupa cel de-al doilea razboi mondial cererea de rame antice era atat de mare si nesatisfacuta incat, la apogeul activitatii ei, cea mai mare manufactura americana de reproduceri de rame antice avea un personal de 300 de angajati. Nu ma intrebati cu cati muncitori functioneaza ROSCA'S, unica manufactura romanesca de rame de calitate muzeala, ca pana si ei isi castiga existenta tot de pe urma pietei americane, atat in vremurile bune cat si in cele de criza.
Se zice ca o fotografie valoreaza cat o mie de cuvinte si, pentru a economisi cateva mii de cuvinte, va ofer niste imagini naucitoare care vor marturisi despre valoarea si pretuirea ramelor antice pe piata americana de profil, pe la inceputului anilor '90, adica in perioada in care traiam la Nerw York din restaurarea unor astfel de obiecte pretioase si rare.
Rama Barbizon din imaginile urmatoare a fost achizitionata prin 1990 de D.D. Wigmore pentru a servi la incadrarea tabloului unui proeminent pictor impresionist francez. In asemenea situatii se cauta o rama autentica din epoca respectiva, una ceva mai larga care va fi adusa la dimensiunile potrivite lucrarii si apoi restaurata. Asta, printre multe altele, presupune rezolvarea cursivitatii ornamentelor de o maniera credibila, adica asa cum s-ar fi intamplat sa fi fost ea tratata daca rama respectiva era fabricata de la bun inceput la dimensiunile potrivite noului tablou. Uneori se sacrifica colturile ramei si se scurteaza in chip simetric laturile. Alteori se mentin colturile intacte si rama se scurteaza prin eliminarea unor portiuni aflate pe traseul laturilor.  Indiferent cum s-ar proceda, rama trebuie in final refacuta in asa fel incat sa nu poata fi recunoscute urmele manoperei de redimensionare. Redimensionarea si refinisarea ramelor antice cade in sarcina restauratorului.
Rama Barbizon achizitionata de D.D. Wigmore  avea insa o hiba fundamentala care va complica si mai mult munca restauratorului: era mai mica cu 2-3 cm atat pe lungime cat si pe latime si trebuia largita! Frumoasa cadra frantuzeasca, cu traditionalele ei pene in coada de randunica, la colturi, va fi dezasamblata, cu mare grija, si fiecare dintre laturile ei va fi prelungita cu cate doua adausuri profilate din lemn de numai 1-1,5 cm latime. Apoi rama va fi reasamblata, frunzele de acant de la colturi "imbogatite" prin inventartea unei continuari plauzibile si, in final, va fi reaurita si repatinata (matching) in zonele afectate de lucrarile de prelungire. Aveti mai jos cinci imagini descriind etapele prin care a trecut acesta rama Barbizon, in 1990, pentru a sfarsi prin a fi mai lunga si mai lata cu doar cativa centimetri.



Povestea acestei rame Barbizon nu se incheie aici caci, prin mulajele in guma uretanica pe care le-am luat in timpul restaurarii ei, ea a servit, douazeci de ani mai tarziu, drept "material genetic" pentru realizarea a doua noi rame Barbizon care incadreaza de-acum doua tablouri de N. Grigorescu, tablouri aflate in patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei. Incadrand tablouri cu dimensiuni mai generoase, ramele din Romania au fost construite la un gabarit usor marit.  Trebuie insa sa recunosc faptul ca reproducerea unei rame antice, indiferent de marime, este o sarcina incomparabil mai usoara decat munca presupusa de restaurarea si largira unei rame originale.
Ultimele doua fotografii reprezinta un detaliu de colt Barbizon, respectiv una dintre cele doua rame Barbizon realizate de ROSCA'S pentru doua dintre tablourile lui N. Grigorescu aflate in patrimoniul MNAR.



---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Reproducerea integrala sau partiala a acestor articole este permisa cu acordul scris al d-lui Cornel Rosca.
Va multumim pentru intelegere. Adresa de contact este RameRoscas@aol.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu