luni, 14 mai 2012

Istoria adevarata a doua dintre ramele tablourilor lui N. Grigorescu.




*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
*      Retineti ca  exista TREI BLOGURI  si UN WEB SITE "ROSCA'S"                            
*                 3) Restaurari rame antice       (specializat)                                                      
*                 4) ROSCAS     (web site-ul oficial al firmei ROSCAS SRL)                           
*                                                                                                                                             
*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  


ASA VA PLACE ISTORIA RAMELOR?

Exista un comert sustinut cu rame de valoare istorica. Firme de genul Eli Wilner & Co. sau Lowey, din New York, au depozitele literalmente ticsite cu rame antice care isi asteapta rabdatoare prilejul de a straluci din nou, atunci cand vor fi scoase la lumina zilei, cu pretul a zeci si sute de mii de dollari bucata. In mod frecvent muzeele lumii, colectionarii de arta si firmele de licitatii gen Christie's sau Sotheby's cauta rame autentice, dintr-un stil si o perioada anume, pentru tablouri de mare valoare care, din varii motive, si-au pierdut incadrarile originale si urmeaza a fi expuse ori licitate. Atunci cand nu se gaseste o rama autentica potrivita, se recurge la comandarea unei reproduceri. In America prospera a deceniilor de dupa cel de-al doilea razboi mondial cererea de rame antice era atat de mare si nesatisfacuta incat, la apogeu, cea mai mare manufactura americana de reproduceri de rame antice avea un personal de 300 de angajati. Nu ma intrebati cu cati muncitori functioneaza ROSCA'S, unica manufactura romanesca de rame de calitate muzeala, ca pana si aceia isi castiga existenta tot de pe urma pietei americane, atat in vrmurile bune cat si in cele de criza.

Se zice ca o fotografie valoreaza cat o mie de cuvinte si, iata, m-am decis sa economisesc multe mii de cuvinte prezentandu-va cateva fotografii naucitoare care vor demonstra indirect si valoarea ramelor antice pe piata americana a inceputului anilor '90, adica in perioada in care traiam la Nerw York, restaurand astfel de obiecte pretioase.

Rama Barbizon din imaginile urmatoare a fost achizitionata prin 1990 de D.D. Wigmore pentru a servi la incadrarea tabloului unui proeminent pictor impresionist francez. In asemenea cazuri se cauta o rama autentica mai larga, care sa fie apoi redusa de restauratori la dimensiunile potrivite lucrarii, iar asta presupune printre altele rezolvarea problemei cursivitatii ornamentelor de o maniera credibila, adica asa cum ar fi fost ea rezolvata daca rama se intampla sa fie, din fabricatie, de dimensiunile potrivite noului tablou. Uneori se sacrifica colturile ramei si se scurteaza in chip simetric toate laturile, la ambele capete. Alteori se mentin colturile originale si rama se scurteaza prin eliminarea unor portiuni aflate pe traseul laturilor.  Indiferent cum s-ar proceda, rama trebuie in final refacuta in asa fel incat sa nu poata fi recunoscute urmele manoperei de redimensionare si, in chip ideal, fara a fi afectata suprafata si patina ei originala.

Rama aceasta Barbizon avea insa o hiba fundamentala care va complica si mai mult munca restauratorului: era mai mica cu 2-3 cm si a trebuit largita in ambele sensuri inainte de restaurare! Frumoasa cadra frantuzeasca, cu traditionalele ei pene in coada de randunica la colturi, va fi desfacuta cu grija, pe la imbinari, si fiecare dintre laturile ei va fi prelungita cu cate doua adausuri profilate din lemn de numai 1-1,5 cm latime. Apoi rama va fi reasamblata, frunzele de acant de la colturi "imbogatite" prin inventartea unei continuari perfect plauzibile si, in final, va fi reaurita si repatinata (matching) in zonele afectate de lucrari. Aveti mai jos cinci imagini descriind etapele prin care a trecut acesta rama Barbizon, in 1990, pentru a sfarsi mai lunga si mai lata cu doar cativa centimetri.


Povestea acestei rame nu se incheie aici. Aceasta rama, de nici 60 de cm lungime, prin mulajele in guma uretanica pe care le-am luat in timpul restaurarii ei, a servit, douazeci de ani mai tarziu, drept "material genetic" pentru realizarea a doua noi rame Barbizon care incadreaza acum doua tablouri de N. Grigorescu aflate in patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei. Versiunile romanesti sunt mult mai mari decat rama care mi-a servit drept model dar, asa precum cititorii mei banuiesc deja, reproducerea unei rame antice, indiferent de marime, este o sarcina incomparabil mai usoara decat munca presupusa de restaurarea si largira unei rame originale.

Ultimele doua fotografii reprezinta un detaliu de colt, respectiv una dintre cele doua rame Barbizon realizate de ROSCA'S pentru tablourile lui N. Grigorescu aflate in patrimoniul MNAR.



---------------------------------------------------------------------------
ROSCA'S SRL, unica manufactura de rame de calitate muzeala din Romania, are capacitatea de a ataca orice lucrare de restaurare, constructie sau reproducere in domeniul ramelor.    www.roscas.ro
---------------------------------------------------------------------------


Reproducerea integrala sau partiala a acestor articole este permisa cu acordul scris al d-lui Cornel Rosca.
Va multumim pentru intelegere. Adresa de contact este RameRoscas@aol.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu